Mededeling
Wijzigingen bij Gmail & Yahoo voor e-mailmarketing (per 1 februari 2024)

Vanaf 1 februari 2024 stellen Gmail en Yahoo een nieuw e-mailbeveiligingsbeleid in voor de afzenders van bulkmail. Je moet hieraan voldoen, zodat alle e-mailcampagnes hun doelgroep bereiken en niet in de spam terechtkomen.

Technische vereisten
Dit zijn de technische aspecten waaraan je vanaf 1 februari 2024 moet voldoen om uit de SPAMfolder te blijven.

  • DKIM Records ingesteld
  • SPF Records ingesteld
  • DMARC Records ingesteld (bij 5.000+ mails)
  • 1-klik uitschrijvenlink in je e-mailcampagnes
  • Een Spamscore van onder de 0,3%

E-mails vanuit je Bloomsite:

Vanuit je Bloomsite versturen wij de mails via MailGun, een partij die gespecialiseerd is in 'Deliverability' (ook wel afleverbaarheid). Wij configureerden deze altijd al volgens de principes die Google nu gaat hanteren (met SPF, DKIM, DMARC en MX). Deze mails zullen dus de hoogte kans hebben om gewoon netjes in de inbox te komen.

E-mails vanuit je e-mailmarketing software

De meeste van onze klanten gebruiken MailBlue/ActiveCampaign als e-mail marketingprovider.
Voor MailBlue hebben wij de SPF en DKIM instellingen standaard al goed staan voor onze klanten.
Via deze tool van MailBlue kun je dit controleren: https://toolbox.mailblue.nl/

Let op: Binnen MailBlue zelf moet je nog wel aangeven dat je de e-mail via je eigen server laat lopen:

  1. Ga in je Mailblue/ActiveCampaign omgeving naar Settings
  2. Klik vervolgens op Advanced
  3. Klik vervolgens de optie I will manage my own email authentication. aan.
    Screenshot 2024-01-22 om 11.17.32.png-6691

Gebruik je een ander e-mailmarketing systeem dan MailBlue?
Voor alle andere e-mail marketingproviders kunnen wij de DKIM en SPF instellen voor onze klanten (DMARC staat standaard goed ingesteld). De DKIM en SPF kunnen worden opgevraagd bij de e-mail marketingprovider (zoals MailChimp) en aan ons worden doorgegeven via support@bloomsite.nl, zodat wij deze instellingen in de DNS kunnen instellen.

Uitschrijflink:

Zorg ervoor dat mensen die zich uitschrijven voor jouw e-maillijst ook daadwerkelijk met één klik uitgeschreven zijn.
Werk je met Mailblue of Activecampaign? Dan staat dit automatisch onder elke mailcampagne die je verstuurd.

SpamScore onder de 0,3%

Om de spamscore bij te houden kun je je domeinnaam toevoegen aan Google Postmaster Tool: https://postmaster.google.com/managedomains?pli=1